Před časem jsem se podílel na projektování VoIP telefonní ústředny pro call centrum s důrazem na propojení s mobilní sítí prostřednictvím tradičních GSM SIM karet. Asi nikoho nepřekvapí, že jsme zvolili SIP VoIP GSM brány. Co již není zcela obvyklé, byl požadavek na množství SIM karet. Z počátku bylo požadováno cca 80 SIM karet s možností dalšího rozšiřování. Výběrové řízení hodnotilo pochopitelně nejen technické řešení, ale i cenu řešení a také náklady na údržbu a cenu za rozšíření počtu GSM SIM pozic. Ohledně rozšiřování zadavatel rozumně chtěl vědět po jak velkých krocích (kapacitních i cenových) lze systém navyšovat.
Právě onen požadavek na modularitu nás vedl k volbě zařízení německého výrobce beroNet berofix. Berofix je modulární systém, proto jsme výslednou VoIP GSM bránu složili z komponent VoIP brána berofix GSM Box (16k) obrázek zde + 2x BF2GSM (2x GSM port modul). Celková kapacita každé jednotlivé VoIP GSM brány je 4 SIM karty. Berofix GSM boxy je navíc možné složit do 1U rack pozice po dvou kusech. Pro požadovaných 80 SIM karet jsme potřebovali 10U rack pozic a 20 VoIP GSM bran. Přikládám (mizernou) fotografii z montáže systému.
Z počátku jsme měli trochu problém s množstvím napájecích kabelů, protože každý berofix GSM box je funkčně zcela nezávislé zařízení. Ukázalo se ale, že to není vůbec žádný problém a je to dokonce spíše výhoda. Případný servisní zásah, manipulace se SIM kartami, případné poruchy, potíže se signálem atd. se totiž dají řešit na každém jednotlivém GSM berofixu zvlášť a není třeba odstavovat celý systém, ale jen konkrétní postiženou jednotku. Navíc je velmi praktické, že v případě potřeby se jednotlivé moduly dají rozmístit nejen v rámci prostor call centra, ale třeba přesunout / rozmístit i do jiného města po celé ČR.
Ani administrace řešení není žádný problém díky provisioning řešení, které jsme zabudovali do telefonní ústředny. Konfigurace celého systému se tak pohodlně provádí z jednoho místa.
Celé řešení je jíž cca 3/4 roku v provozu a zatím se zdá, že jsme zvolili dobře. Systém obsluhuje jak call centrum, volací fronty, tak IVR aplikace a veškerou komunikaci nahrává (po rozšíření o další GSM moduly špičkově až 90 souběžných hovorů).