Nedávno jsem řešil s jedním člověkem (říkejme mu třeba "zákazník") výhodnost a nevýhodnost mobilních tarifů.
Zaujala mě na tom jedna úžasná věc, na které má zásluhu mnohaletá masáž našich mobilních operátorů (myslím tím ty vlastnící GSM sítě, ne šedivé či virtuální). Kvůli nim totiž většina lidí vidí jen tarify (paušál), vnímá pouze počet volných minut a cenu za tarif (paušál). Je to jako ono známé (Šimek+Grossmann) "nechci slevu zadarmo" - čerpání takových volných minut z tarifu ale do značné míry nemá s minutami jako délkou času moc společného. Ve skutečnosti se totiž z tarifu čerpají tarifikační jednotky (periody, intervaly), které zaokrouhlují (samozřejmě nahoru) skutečně protelefonovaný čas podle schematu: počáteční časový interval + každý další časový interval. Jde o takzvanou tarifikaci, která se ale neuplatňuje jen na placené hovory (hovory nad rámec volných minut, předplacené karty atd.), ale i na volné minuty. Běžná tarifikace v mobilních sítích bývá 60+30 a někdy dokonce 60+60. Ta čísla stručně udávají kolik sekund bude u hovory účtováno vždy (první číslo udávající počáteční časový interval) a po jak dlouhých úsecích (druhé číslo) bude účtováno po překročení počátečního intervalu. Například při tarifikaci 60+30 bude vždy účtována alespoň jedna minuta, i když byl hovor kratší, a u delších hovorů se zaokrouhluje na půlminuty.
Zajímavý článek o navyšování ceny hovoru kouzlem tarifikace je např. tady, kde si povšimněte tabulky "Tarifikační perioda a její vliv na cenu". Případně poučná, i když jen orientační, je i kalkulačka tady.
No a proč jsem na začátku zmiňoval tu zákaznickou slepotu (orientaci výhradně na tarify, volné minuty, cenu tarifu)? Protože podle mých zkušeností, které se shodují mimo jiné i s uvedenými odkazy, je možné změnou tarifikace dosáhnout menšího počtu účtovaných minut, při zachování stejného počtu reálně provolaných minut. Taková úspora může být kolem 30%. To pak znamená, že při stejném objemu volání vystačí zákazník s menším tarifem (paušálem), zaplatí dost pravděpodobně méně peněz a přitom se nemusí nijak omezovat.
A nyní otázka: Který operátor Vám nabídne tarifikaci 1+1 (účtování po vteřinách)? No, běžně asi žádný z mobilních. U VoIP operátorů je to celkem běžná záležitost. V mobilních sítích to ale umí pravděpodobně jen šediví a budoucí virtuální mobilní operátoři.
Každopádně, kdo o to má zájem, takovou nabídku si najde nebo se někoho zeptá.