Mobilní amnestie 2013

O operátorech pevných i mobilních služeb, velkých, malých i alternativních, virtuálních i šedivých, klasických, VoIP - o cenách, o službách, o spolehlivosti, o technických a obchodních aspektech, nastaveních, zkušenostech.

Mobilní amnestie 2013

Příspěvekod milan.benicek » 17 led 2013 11:51

Asi jste již zaznamenali, že v návaznosti na změnu DPH a s tím související větší či menší změny v cenících operátorů, se otevírá zákazníkům unikátní možnost vyklouznout z tíživého a s postupem času stále méně výhodného závazku v smlouvě a to bez sankcí. Období pro uplatnění tohoto práva zakotveného v zákoně o elektronických komunikacích (ZoEK) se pomalu blíží ke konci (tuším někdy kolem 21.1.2013). Ten kdo zkusil smlouvu se svým operátorem předčasně ukončit s odvoláním na ustanovení ZoEK, ale také zjistil, že to není tak jednoduché.

Pojďme se podívat na to, jak to může probíhat:
1) Operátor neochotně připustí, že máte právo od smlouvy odstoupit, ale nabídne vám lákavou retenční nabídku. Nechcete-li ve skutečnosti přecházet k jinému operátorovi, je to dobrá cesta jak získat podpultovou nabídku.
2) Chcete-li přejít k jinému operátorovi, asi se dozvíte, že na odstoupení od smlouvy máte sice právo, ale to se netýká přenesení čísla. Jinými slovy, klidně si skončete, ale přijdete o své číslo. K tomuhle se vrátíme dále.
3) Operátor vám oznámí, že sice došlo ke změně vašeho ceníku, ale ve váš prospěch a proto právo na odstoupení dle ZoEK nemáte.

K bodu 2) je potřeba uvést ČTÚ v říjnu 2012 vydalo opatření (jakási zjednodušení norma navazující na ZoEK), jehož účinnost nastane až v září 2013 upravující podmínky přenositelnosti čísel. Toto opatření zjednodušeně říká, že o přenesení svého čísla můžete požádat i během výpovědní lhůty, tedy i po podání výpovědi (odstoupení) dokud smluvní vztah neskončí. Mimochodem podle tohoto vlákna se jedná jen o nápravu současného stavu, který je v rozporu s EU legislativou a je de facto neplatný (právo EU má vyšší prioritu). Znamená to tedy, že i nyní by mělo být možné o přenesení požádat ihned po odstoupení od smlouvy. Operátorovi se to ale asi nebude líbit a prosazení vašeho práva může chvíli trvat (po tu dobu nebude telefon fungovat, právníci, strávený čas atd.). Nicméně jsem přesvědčen, že to jde.

Ohledně bodu 3) se zdá, že opět vám operátor řekne to, co je pro něj výhodnější. Například Jiří Peterka zde velmi detailně rozebírá, jak jsou ony „změny podstatných náležitostí smlouvy“ v zákoně vlastně definované. A jeho závěr? Vzhledem ke kvalitě našich zákonů je možný výklad dvojí:
1. dojde-li ke změně pouze v důsledku změny sazby DPH, možnost odstoupit od smlouvy bez sankcí tím nevzniká – a na tom se všichni shodují
2. dojde-li ke změně podstatných náležitostí smlouvy (včetně ceny, míněno bez DPH), pak podle některých vyjádření operátorů (viz výše) možnost odstoupení bez sankcí vzniká jen v případě zhoršení, zatímco dle ČTÚ vzniká nezávisle na tom, zda jde či nejde o zhoršení.

Než ale budete chtít vše aplikovat v praxi, pamatujte na to, že rozhodující slovo – jelikož jde o interpretaci zákona – bude mít soud. I názor ČTÚ, coby telekomunikačního regulátora, je pouze jeho interpretací (jak sám zdůrazňuje, viz výše), zatímco nezávislý soud může při výkladu zákona dojít k jinému verdiktu.


Takže ani rada jak postupovat není jednoznačná. Já říkám zkuste to a uvidíte.

Máte s tím nějaké zkušenosti? Podělte se s námi.
milan.benicek
 
Příspěvky: 66
Registrován: 11 led 2013 13:41

Zpět na Operátoři a poskytovatelé služeb

 


  • { RELATED_TOPICS }
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek
cron